Multisport-SM 2010 - hur lång skall ELIT-banan vara?

Multisport-SM 2010 - hur lång skall ELIT-banan vara?

Inläggav martinr » 2010-03-17, 18:00

Den 18:e september har vi i Göteborg äran att bjuda in till multisport-SM i samband med vår tävling Femmans multisportrace.

Vi behöver dock hjälp av er som tänker köra SM-klassen med åsikter kring följande resonemang:

Vi tycker det är tråkigt att hela cupen har låst fast sig i 6-timmars-banor för ELIT-klassen. Utan undantag. Varför är vi så trångsynta när det gäller banlängder?
Vi tänker därför köra en mer utmanande SM-klass på kanske 10 timmar. Tanken är i så fall att kanske få in lite inlinesåkning men också att inleda med ett par sträckor i mörker för att få mer variation i tävlingen.
Frampå förmiddagen kan de som inte vill köra SM-klassen "haka på" tävlingen och köra en vanlig LÅNG-klass, fast den blir då utanför både cupen och SM. (dessutom finns så klart kort klass liksom motionsbanor som vanligt).

Vi vill ha era spontana reaktioner på ett upplägg enligt ovan. Är det roligt? Bra med variation? För nära VM i Spanien att köra en något längre tävling?

Vi kommer inom kort att spika upplägget för årets tävling, och kommer då ta stor hänsyn till åsikter härifrån.

// Martin Rådbo
Tävlingsledare Femmans Multisportrace
// Martin
martinr
v.i.p.

Re: Multisport-SM 2010 - hur lång skall ELIT-banan vara?

Inläggav dannyhallmen » 2010-03-17, 19:16

Jag är väldigt ny i gamet, och körde "bara" korta banan på SM förra året, men hade definitivt tänkt att köra långa i år.

Min första tanke går kring om det kanske blir för många klasser, kommer verkligen någon köra den "långa, men inte SM-klassen". Vad jag har för mig förra året, var att det inte var jättemånga lag med på den långa sträckan.

Jag tror inte heller att fler lag ställer upp för att man förlänger sträckan, eller kör den i mörker.

Jag är absolut för förändringar och tycker de flesta multisporttävlingarna i Sverige är så låsta vid banlängder och grenar. Multisport ska ju kunna vara vad som helst egentligen.
Så inlines tycker jag låter kul! Men ryggar tillbaka lite för att köra i mörker...

Men det är personliga åsikter. Sen så tycker jag självklart att ni ska fortsätta att ha en relativt lång paddelsträcka! Lite därför jag vill köra :-)

/Danny Hallmén
dannyhallmen
stamgäst

Inläggav Anders Ingvarson » 2010-03-17, 20:07

Spontana synpunkter:

1) Gärna inlines
2) Visst behöver man inte låsa fast sig i "6 h" vinnartid - lägg till 1-2 h om ni tycker att det behövs.
3) Undvik dock 1) mörker och 2) vinnartid om 10 h

Varför inte mörker eller 10 h? Konkurrensen behöver bli bättre vilket kräver fler lag som kör i elitklassen. En vinnartid om 10 h kommer att skrämma bort många från att starta då det i praktiken skulle innebära att flera lag kör upp mot 15 h. Tror också mörkret kan skrämma bort en del lag. Detta år finns det ju ett stort utbud av tävlingar om 24 h eller däromkring så varför också anpassa SM åt det hållet? Gör istället en riktigt bra och snabb bana (förra året var kanon bortsett från vädret) som lockar så många lag som möjligt till elitklassen och även från annat håll än multisvängen, allt för att tuffa till konkurrensen och höja statusen på tävlingen. Snitslade sträckor där det kan gå riktigt fort växlas med lätt OL. Inlines är kul. Vinnartiden bör max ligga runt 8 h.

Ser fram emot Femmans till hösten!

//Anders
Anders Ingvarson
stamgäst

Inläggav johan » 2010-03-17, 21:10

Hur skoj är det med inlines på hösten när det är regn o rusk som på SM i Uppsala. Gör världen en tjänst - skippa inlines! ;)
/Johan
johan
veteran

Inläggav tn_kms » 2010-03-17, 21:39

Låter som en superbra ide !
För mig får cupen (några deltävlingar iallafall) gärna likna mer AR än triathlon.

Mörker och inlines verkar skrämma en del, även dåligt väder....varför ?
Är inte en del av multisport-psyket att "gilla läget" (acceptera situationen) i samband med tävlingar.

Cuptävlingen i Karlstad (för elit) kommer att förlängas lite till c:a 7 timmars segrartid.
Anledningen är att vi vill få till ett par riktigt utmanande kombi-sträckor där utrustning för flera delmoment behöver plockas med.

Vi har även vänt och vridit på inlines-frågan. Något som gillas av alla i KMS, men just nu lutar det åt att vi inte kommer lägga in någon sträcka med inlines.

// Tomas Nordlander
Tävlingsledare Utmaningen 14 augusti
tn_kms
stamgäst

Inläggav TobbeL » 2010-03-17, 22:33

Håller med Tomas...

Jag ser gärna mer inlines och lite mindre paddling...
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen
TobbeL

Inläggav lackan » 2010-03-18, 08:16

Ser gärna
- 10h segrartid
- Inlines
- Mörker
- blandning mellan skogscykling och mer snabbtänkt cykel-ol i stad, typ O-ringen Sälen E4
- paddling med något vägval som inkluderar lyft, typ SM -08
- regn och rusk
- repmoment eller annat "äventyrsmoment", lättare att få det mer utspritt på en längre tävling

..men det är ju bara jag, Svenska Mästerskapen i Multisport ska vara tufft....
Den optimala träningsdagboken för uthållighetsidrottare

www.starmaker.se/
lackan
veteran

Inläggav Flogger » 2010-03-18, 09:07

Håller helt med Tomas N!
Kliv ur komfortzonen och låt elit-tävlingarna blir längre, mörkare, skitigare, äventyrligare osv. Ju mer AR liknande, desto intressantare och roligare, tycker jag.
Och Martin, min spontana reaktion på Femmans nya upplägg är att det låter väldigt intressant och lockande, så kör hårt och lycka till med banan!!

/Niklas
Flogger
stamgäst

Inläggav martinr » 2010-03-18, 09:10

Vi har på annat håll fått en del kommentarer från potentiella VM-deltagare att en lång och tuff tävling i Gbg två veckor innan VM är för nära, men att en vanlig "enkel" (!) 6-timmars tävling skulle vara perfekt som sista uppladdning.

En av de viktiga pusselbitarna inför vårt beslut blir då om detta är en avgörande faktor. Vi vill ju gärna få med så stor del toppnamnen som möjligt i en SM-duell.
Bredden har vi redan med 350 anmälda lag förra året och säkert ännu mer i år, men en SM-klass utan stora delar av eliten är inte lockande.
// Martin
martinr
v.i.p.

Inläggav jensa4444 » 2010-03-18, 10:27

JAG tycker ju som vanligt att multisport kan vara lika rafflande om det är sprintbetonat och en och en halv timme som segrartid så varför hänga upp sig på mörker, dynga, regn, blåst, kallt o jävligt?? Man kan ju ta sig fram fort på MTB, kajak, inlines o till fots även när solen skiner o fåglarna kvittrar?? Jag tycker Adventure Racing har sin charm (även om jag inte har upptäckt den), och multisport med hög fart har sin. Blanda inte ihop begreppen till en smetig sörja som ingen utom vi i "Svedala" begriper.

Och ni som hävdar "kör triatlon istället", det är inte frågan om att ha förutbestämda sträckor, snitslad asfalt och simning utan mer att ha en kort varierad tävling där det krävs lite mer än "militärpannben" för att ta sig igenom utan att gråta av uttråkning under tiden. Jag FATTAR inte varför man ska envisas o starta tävlingar mitt i natten?? 0.00, 03.00 kvittar vad som förslås, ska vi köra i mörker så låt oss för guds skull starta på kvällen i såna fall så vi åtminstone är pigga när vi startar, för sova innan start hinner man ju aldrig oavsett med de starttiderna. Jag hoppas få vara med på SM i höst men jag NOBBAR FETT om det blir ett adventureäventyr eftersom det står att det ska vara multisport SM. :-) OM tio timmar, ha tävlingen på sommaren istället och i dagsljus. :-)

/Jensaman
Jensamannen
Mobil 010-4484380
Hem 031-463590
jensa4444
v.i.p.

Inläggav martinr » 2010-03-18, 10:50

Alltid lika vältalig Jens...

* Vem säger att det regnar mer bara för att man startar ett par timmar tidigare? Brukar det regna mer på natten än på dan?
* Vem säger att det blåser mer för att vi varierar tävlingen och lägger in fler moment (mörker t.ex...)??? Tvärtom ofta vindstilla tidigt på morgonen.
* Hos oss kvittrar i alla fall fåglarna som mest de tidiga gryningstimmarna...
* o.s.v.
* Dessutom är det bra om du nobbar SM eftersom du ändå ska vara funktionär då... :-)

* OM UTIFALL ATT (ingenting bestämt ännu) vi nu skulle köra en något längre tävling så handlar det absolut inte om en AR-tävling. Vi tror tvärtemot att sveriges multisportelit klarar av samma tempo på tio timmar som på sex, bara med den skillnaden att de mest vältränade vinner vilket jag tycker är bra.

Skämt åsido, vi lyssnar på att alla åsikter och kommer diskutera frågan med representanter för alla cupdeltävlingarna på lördag och sen ta beslut i vår tävlingsorganisation på tisdag. Välkomna med mer input till oss.
// Martin
martinr
v.i.p.

Inläggav jensa4444 » 2010-03-18, 11:30

Jag ser mig som medaljkandidat till SM om jag skulle vara med så jag räknar med dispens. :-) (Men det är klart, kör nattduell så har ni ju ytterligare en i arrangörsstaben ;-) , fast jag kommer ordinarie arbetstid dvs sju på morgonen, annars ska jag ha OB-tillägg ;-) )
Jensamannen
Mobil 010-4484380
Hem 031-463590
jensa4444
v.i.p.

Inläggav Blomberg » 2010-03-18, 14:45

martinr skrev:Alltid lika vältalig Jens...

* Vem säger att det regnar mer bara för att man startar ett par timmar tidigare? Brukar det regna mer på natten än på dan?
* Vem säger att det blåser mer för att vi varierar tävlingen och lägger in fler moment (mörker t.ex...)??? Tvärtom ofta vindstilla tidigt på morgonen.
* Hos oss kvittrar i alla fall fåglarna som mest de tidiga gryningstimmarna...
* o.s.v.
* Dessutom är det bra om du nobbar SM eftersom du ändå ska vara funktionär då... :-)

* OM UTIFALL ATT (ingenting bestämt ännu) vi nu skulle köra en något längre tävling så handlar det absolut inte om en AR-tävling. Vi tror tvärtemot att sveriges multisportelit klarar av samma tempo på tio timmar som på sex, bara med den skillnaden att de mest vältränade vinner vilket jag tycker är bra.

Skämt åsido, vi lyssnar på att alla åsikter och kommer diskutera frågan med representanter för alla cupdeltävlingarna på lördag och sen ta beslut i vår tävlingsorganisation på tisdag. Välkomna med mer input till oss.

Ehh, om jag inte minns fel så regnar och blåser det varje dag i Göteborg...
Blomberg
v.i.p.

Inläggav dannyhallmen » 2010-03-18, 18:04

Återigen...

Var det 15 lag som fullföljde i SM-klassen förra året på herrsidan och drygt 65 i korta klassen?
Med sådan bredd är det nästan lite fjantigt att man inte får fler att köra SM-klassen.

Att förlänga banan och dessutom köra den i mörker tror inte jag gör att fler från den kora klassen går upp och kör den längre. De hårda och vältränade vinner ju oavsett om det är jävligt, skitigt osv.

Om ni vill ha det jävligt o skitit, släng in lite vattenhinder osv i slutet av banan eller nåt...

Då kommer också en fråga, från mig som är ny i gamet. Varför finns det ingen SM-klass för korta banor? I en sport som inte har något förbund, så måste det ju vara möjligt för vem som helst att kalla sin tävling för SM, eller?

/Danny
dannyhallmen
stamgäst

Inläggav Anders Ingvarson » 2010-03-18, 20:21

Väl talat Jensa!

Jag fattar inte att folk här alltid tycks sätta likhetstecken mellan "tuffhet/hårdhet" och antal timmar? Det kan vara OERHÖRT mycket tuffare/hårdare att köra 6 h i nära maxfart än att köra 10-24 timmar i lägre tempo och därmed basta. Det blir inte triathlon för det. Däremot blir konkurrensen hårdare då fler ställer upp.

Målet för ett SM måste vara största möjliga konkurrens annars kan ni lägga ner hela grejen med att påstå att det är ett "SM" i Multisport, det är min uppfattning. Hela SM-grejen är redan tveksam som den är då det inte är officiellt men det blir ju iaf bättre om man kan påstå att man lyckats locka det allra starkaste startfältet. Skulle lag som planerar för VM inte ställa upp tex vore det förödande. Ett riktigt vasst elitfält om möjligt med internationellt deltagande och deltagande av utmanare i form av elitfolk från OL/cykel/löp/kanot som gör det ännu mer spännande vill jag se. Då liknar det något som kan kallas SM.

//Anders
Anders Ingvarson
stamgäst

Nästa

Återgå till Tävling